A 2005-ben rendezett kecskeméti repülőnap előkészületei során egy érdekes kötelék emelkedett a levegőbe. A kecskeméti torony egymás után adta meg a felszállási engedélyt egy An-26 típusú szállítógépnek egy MiG-29-esnek és egy Extra-300 típusú repülőnek. Sokan kíváncsiskodtak, mire készülnek ezek a gépek. A szokatlan repülés nem véletlen, hanem egy régi ötlet új feldolgozása történt.
1997-ben állt össze egy érdekes vegyes kötelék a levegőben. A szereplők, két MiG-29-es, Németh Gábor alezredes és Vári Gyula őrnagy irányításával, egy L-39 Albatros, melynek fedélzetén Peszeki Zoltán százados és Kékesi László százados repült és Veres Zoltán Szu-26-os repülőjével. Ezt a köteléket szerette volna Veres Zoli modernizálni és természetesen megörökíteni.
Szerencsére az ötlet támogatókra talált és így az ötlet megvalósult. Igaz a kötelék létszáma kevesebb a terveknél, előzetesen két MiG-29 repült volna Zolival, de ha egy gép van, akkor azzal oldjuk meg a feladatot. Egy ilyen légi fotózást hosszan tartó egyeztetés előz meg. Minden képet tüzetesen át kell beszélni, mert a levegőben kevés idő van a végrehajtásra. A több, mint egy órás briefing alatt minden tisztázásra került. A nehéz feladat végrehajtását könnyítette, hogy a szállítógép egyik pilótája Torma Béla a műrepülés nagy ismerője, Zoli jó barátja, így egyszerűbb volt a kommunikáció, ki, mit szeretne és ezt hogyan lehet megoldani.
Elérkezett a felszállás pillanata. A szállítógép fedélzetén a hazai jelentős médiák képviselői helyezkedtek el a felszálláshoz. Folyamatos emelkedés után elértük a kijelölt magasságot és légteret. A legizgalmasabb pillanat következik. A kihermetizálás és a rámpanyitás. A gép fedélzetét belepi a köd, alig látjuk egymást, majd nyílik előttünk a rámpa. Toperczer Pisti barátommal a gép végén hasalunk fotó masináinkkal, körülöttünk operatőrök kameráikkal. A lecsukódó rámpa mögött már látjuk is a köteléket. Veres Zolit jó barátja Szabó „Topi” Zoltán kíséri MiG-29-esével.
Egymás után veszik fel a megbeszélt pozíciókat, majd jön a meglepetés, Topi szólózik nekünk. Egy régi légi fotózás képeit látva a legkisebb távolságra közelíti meg az Ancsa rámpáját. Ha vétenék a biztonsági előírásnak, kihajolva talán meg is tudnám érinteni a kabintetőt. Kattognak a fényképezőgépek, forognak a kamerák, mindenki megörökíti a látványos eseményt.
Közel egy órát töltünk a levegőbe, majd hazaindulunk. Záró képként alacsony áthúzás következik szoros kötelékben. Ezek a képek is jól sikerülnek. A földön figyelő szakemberek meg említik, hasonló nyitó kép nagyon nagy attrakció lenne a közelgő repülőnapon. A résztvevők összemosolyognak és megjegyzik, talán majd jövőre.
A kötelék tagjai:
Veres Zoltán Extra-300
Szabó „Topi” Zoltán MiG-29
Szántó Gábor An-26
Torma Béla An-26