Minden ember életében meghatározó, amikor valamely dolgot először csinál. Örökre beégeti memóriájába ezeket a pillanatokat. Így voltam én is, amikor 2001-ben először szállhattam fel egy Mi-24 harci-helikopter fedélzetére, hogy repülés közben örökítsek meg egy MiG-29 típusú vadászgépet.
A Bakony Harci-helikopter Ezred Nyílt napjára készülődtünk 2001. szeptember elején. A gyakorló nap elsődleges célja, hogy exkluzív felvételeket készítsünk a repülőeseményekről. Repültünk Mi-17-es helikopterrel, megörökítve a nyitó kötelék gépeit, majd egy Mi-24-es fedélzetére invitáltak a szervezők, élükön Iváncsik Miklós.
Felszálltunk és tudtuk nem mindennapi felvételek fognak készülni. A tervek szerint Vári Gyula vezette MiG-29 vadászgéppel fogunk kötelékben repülni. Aki ért a repüléshez tudja, mennyire nem egyszerű ez a feladat. A Mi-24 maximális sebessége nem sokkal több a MiG-29 átesési sebességének. Tehát a feladat nem egyszerű, de a rutinos pilóták ezt is megoldották, de ehhez gyakorolni is kellett.
Első körben napfényes időben indultunk a kijelölt találkozó pont felé. A két Mi-24-est a megbeszélt helyen érte utol Vári őrnagy és elindultunk a Balaton felé. A kötelék tökéletesen tartotta az alakzatot, és ez a helyzet volt a legtökéletesebb, hogy izgalmas képeket készítsünk a kétfarkú Nagyvasról a Mihu fedélzetéről. A gyönyörű napfényben csillogott a vadászgép a magyar tenger felett. Egymás után készültek a képek az analóg fotómasinákkal.
A leszállás után újabb megbeszélés a kötelék tagjaival. Kell még egy felszállás, hogy profibb legyen a mutatvány. Az igazság, ez csak egy indok volt. A kötelék pilótái már az első alkalommal hiba nélkül hajtották végre feladatukat. A következő felszállás igazi oka, hogy még jobb képeket tudjunk készíteni. Természetesen nekünk se kellet kétszer mondani, hogy újra szálljunk fel a repülő szarvastehénnel.
Elindult a helikopteres kötelék és az ablakon kitekintve láttuk, nem a legszuperebb időjárási körülmények között repülünk. Toperczer Pisti barátommal nem nagyon aggódtunk. Nem mindig tökéletes napfényben kell megörökíteni egy-egy repülőgépet. A nem szokványos kötelék ismét elindult Szentkirályszabadja irányába a Balaton felett. A zivatar felhő egyre lejjebb ereszkedett, a kötelék pedig méterekkel alatta repült rendíthetetlenül.
A repülés alatt ismét szerencsénk volt, ez is kell egy-egy jó fotó elkészüléséhez. A zivatar felhő ismét lejjebb ereszkedett, a MiG-29 tartotta pozícióját a háttérben pedig feltűnt a Tihanyi-félszet. Ez az igazi kompozíció. Az exponáló gomb lenyomva, a másodperc töredéke alatt érkezik a fény a jó minőségű filmre és kész a fotó.
Az akkori analóg fotó világban pár napot kellett várnunk az eredmény megtekintésére, de mondhatom nyugodt szívvel megérte a várakozást. A bizonyíték most már itt is látható.
A MiG-29, Mi-24 köteléket Vári Gyula őrnagy (MiG-29), Székely Gábor alezredes, Füzi Csaba őrnagy, Gaál Csaba őrnagy és Antal István őrnagy (Mi-24) alkották.