A kíváncsi embert mindig érdekli, mi van a kulisszák mögött, mi van az elzárt területeken. Európa egyik legnagyobb légibemutatója a minden évben Fairfordban megrendezett Royal International Air Tattoo, azaz a RIAT. A motoros repülés századik évfordulójának évében tartott rendezvényen Kovács Karcsi barátommal sikerült egy kis időre a repülőnap indító zónájában tölteni.



A 2003. júliusában megtartott rendezvényen a Magyar Légierő két MiG-29 típusú vadászgépe és egy An-26-os szállítógép képviselte hazánkat. A magyar csapat vadászpilótáival, Illés „Maci” Gáborral, Molnár „Bagira” Gábor és Szabó „Topi” Zoltánnal folyamatosan tartottuk SMS-n a kapcsolatot. Informálódtunk, mikor repül a magyar gép, milyen idő várható. A fairfordi bázisra beérve, épp hogy megérkeztünk a sajtó sátorba, érkezett a telefonos meghívás, látogassuk meg a magyar csapatot a zónában a bemutató repülés előtt. Kovács Karcsi barátommal neki is indultunk. A sajtó belépőnk és a pilóta overáll hatására nem kérdezősködtek a rendezvényi biztonsági emberei, miért vettük irányunkat az indító zónába.



Az elzárt területen se volt semmi akadály, így hamar a magyar csapat körében találtuk magunkat. Szívélyes üdvözlés, majd kis eszmecsere. Kiderült kb 20 perc múlva kell indítania magyar gépnek a bemutatóra. Addig használjuk ki az időt, örökítsük meg a hétvégén bemutatót repülő gépeket, még a földön.



A zónában körül nézve rögtön láttuk, hogy minden csapat nagyon ad a biztonságra és nem szeretne semmi meglepetést magának. Minden náció kettő, bemutatóra alkalmas repülőt állított az indító zónába. A magyar csapat is így döntött, ezért nem vittek magyar vadászgépet a statikus bemutatóra, a helyiek nagy bánatára. Egymás mellett álltak a francia Mirage-ok, a német Tornadok, angol Harrierek és holland F-16-osok.



Egy-egy gép még letakarva várta szerelőit míg néhány gép körül már aktív felkészítési munka folyt. Látogatásunkkor a magyar csapat mellett a belga F-16 és az angol Harrier dolgozott aktívan.



A magyar gép felkészítése már az utolsó stádiumba érkezett. Topi is megkezdte a felkészülést, átvizsgálta a gépet majd elfoglalta helyét a pilóta fülkében és ellenőrzi megvan- e az angol közönségnek szánt meglepetés. A terv szerint a leszállás után a gurulás közben kabintetőt nyit és Nagy-Britannia zászlaját lengetve köszönti a közönséget. Minden a helyén, indulnak a segédhajtóművek, csukódik a kabin és Topi neki indul a felszálló pálya felé, hogy megmutassa, hogyan is repül a magyar Fulcrum.



A bemutató közben a magyar csapat tagjai szeme az égre tapadnak. Figyelik a különböző manővereket. Úgy nézz ki minden simán ment, már gurul a nagyvas és messziről látszik, ahogy a brit zászló lobog Topi kezében. Begurul az állóhelyére és már gurul a következő bemutatót repülő gép. Amit érdemes tudni, a RIAT-on nagyon kötött szabályok alapján történnek a bemutatók. Pár perc késés akár a részvétel törlését is vonhatja maga után.



A magyar repülő repülés utáni műveleteit kezdik befejezni a profi műszakiak. Megérkezik az üzemanyag utánpótlás és amikor teli a tank befejeződik a felkészítés a következő repülésre. Közben a pilóták se tétlenkednek. Illés Maci tanácsokkal látja el Topit, mit tökéletesítsen másnap a bemutató során. Közben pár vendég érkezik a csapathoz. Pintér Zoltán dandártábornok a kecskeméti légibázis parancsnoka, Tőrös István az Aranysas főszerkesztője és Gulyás József alezredes katonai attasé. A vendégekkel jó hangulatú eszmecsere kezdődik és természetesen mindenki gratulál az egész csapatnak, a nem mindennapi munkáért.



Karcsi barátommal lassan elbúcsúzunk a magyar csapattól, mert vár ránk a sok-sok statikus gép és a pergős dinamikus program, amit meg kell örökítenünk.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 RIAT2003 zónában képekben

Szerző: sdragon  2010.01.24. 19:59 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dragonnews.blog.hu/api/trackback/id/tr781698869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.