Mikor ezt a kifejezést hallom, Guiness Rekord, mindig a pillanatnyi nem mindennapi teljesítményre gondolok, gondolunk. Ki az, aki ilyenkor arról is elmélkedik, mi van a háttérben, milyen munka eredménye ez a teljesítmény? Szerencsémre egy ilyen rekord esemény aktív részese lehettem és belülről élhettem át, mi, hogyan történik.

Egy kora őszi napon készülődött Veres Zoli Európa-bajnok barátom, hogy egy újabb különleges attrakcióval készült, hogy népszerűsítse a műrepülést hazánkban. Gulyás Kiss Zoltán (GKZ) kaszkadőr barátjával az etyeki Korda Stúdió melletti szabad területen készültek valami különlegeségre.

















A hatalmas sík terület közepén egy hatalmas motoros ugrató rámpa és semmi más. Hol a repülő? Mit tervez itt a két Zoli? Vetődött fel bennem a kérdés. A válasz hamar megérkezett. GKZ átugrik a rámpán, amíg alatta átrepül VZ Extra-300 típusú repülőgépével. Ez így nagyon egyszerű, de hogyan valósítják meg. Természetesen sok tervezéssel és egy-két momentum gyakorlásával. A repülő és MotoCross szakemberek tanácskoznak, terveznek és megszületik a biztonságos megvalósítás terve. Az egész napot a gyakorlásra szánjuk, de az időjárás nem kegyes hozzánk. Nagyon erős szél fúj hatalmas lökésekkel. Várakozunk és reménykedünk a szélcsendért. A produkció tervezett időpontja este hét óra. Időnk van, de addig gyakorolni is kellene párat. Óránként megyek fel a szélmérővel a rámpa tetejére, de nem akar a szél csökkeni. A kis csapat délutánra halasztja az első kísérleteket, hátha enyhül a szél. Ebédszünetre vonul a kicsit letört gárda, de a reményt nem adjuk fel.

















A jól megérdemelt ebéd után ismét az etyeki pusztán a kis csapat, most már kíváncsi operatőrök és fotóriporterek figyelme is kíséri az eseményeket. Első utam a rámpa teteje, de a szélmérő még mindig magas értékeket mutat. Nem baj, az előkészületeket folytatjuk. Ezerrel, azaz Ezer Zsolti operatőrrel kijelölődnek a helyek, hol legyenek a kamerák, és megérkeznek a pirotechnikusok is. A terv szerint piro trükk jelzi majd a sikeres kísérletet. Minden a helyén csak szél úrfi aktivitása aggasztó.

















GKZ reménykedve előveszi motorját és bemelegít, sajnos feleslegesen. A segítők tanácsára nem kockáztatnak. A biztonság mindennél fontosabb. Erre az estére marad VZ szóló bemutatója pirotechnikai elemekkel dúsítva az egész rekord kísérlet és a két sportember fő szponzorának tisztelegve.

Az esti beszélgetés során folyamatosan azon agyalogtunk, mikor és hol kellene véghezvinni a kísérletet. A kreatív csapatnak hol megvalósítható, hol megvalósíthatatlan ötletek jutottak eszébe, de a reményt senki nem adta fel. 

















A nyugodt hétvége felé tartottunk és én Veres Zoli barátomék vendég szeretetét élveztem, mikor vasárnap dél körül elindult az információáramlás. Enyhül a szél és aznap délután érdemes lenne újra próbálkozni. Gyors szervezés és már indultunk is Etyekre, Veres Zoli pedig Budaörsre. Kis csapat várt már ránk a Korda Stúdió melletti terület közepén a rámpánál. Gyors egyeztetés majd GKZ ismét bemelegített. Most már kezelhetőbb a szél és folyamatosan enyhül. A jóslatok szerint napnyugta környékén abszolút el is áll szél úrfi tevékenysége. Beállítottuk a kamerákat, mindenkinél rádió és kezdődött a gyakorlás. A feladat nem egyszerű. Nagyon pontos időzítés kell a végrehajtásra. VZ már a közelben várakozott műrepülőgépével és kezdtük a próbákat. Két-három átrepülés után megvolt az ideális időzítés. Mindenki kész, forognak a kamerák, a repülőgép közelíti a rámpát, GKZ motorja felbőg és elindul a rámpa felé, ugrat, és már látom is a kamera keresőjén keresztül, hogy megvan. A repülőgép és a motor pontosan egyszerre van a rámpa közepén. Sikerült a produkció, sikerült a rekord kísérlet.

















 

Fotó: Veres Zoltán archív

A sok tervezés, a profi kivitelezés meghozta a gyümölcsét. Ezt legjobban az bizonyítja, hogy a rekordot a helyszínen hitelesítette a Guiness munkatársa, aki mérései alapján megállapította, hogy a két jármű között 2 méter 42 centiméter volt. Ez igazi rekord. Ilyen közel még nem volt hitelesített körülmények között egy repülőgép és egy motor.
A két Zoli, a sikeren jogosan felbuzdulva további kísérleteken dolgozik, amiről hamarosan biztos hallani fogunk.
 

Szerző: sdragon  2010.03.30. 20:50 Szólj hozzá!

Címkék: etyek rekord guiness zoltan veres műrepülő vereszoltan

A bejegyzés trackback címe:

https://dragonnews.blog.hu/api/trackback/id/tr671882266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása